Dennis en de kracht van communicatie

Dennis heet-ie, de eigenaar van een dierenwinkel in Amsterdam Noord. Hij is in korte tijd de bekendste winkelier van Nederland geworden door zijn hartverwarmende liefde voor dieren en zijn kennelijke onvermogen de winkel rendabel te maken.
Dennis was een belangrijk personage in de tv documentaireserie Schuldig en stal menig hart. Met zijn aandoenlijk getob en onvergankelijk vertrouwen dat het allemaal wel goed zou komen kreeg de winkelier de sympathie van de kijker. En: hij trok de aandacht van de regionale TV-zender die een item aan Dennis besteedde.
‘De media’ gaven Dennis alle ruimte om de sympathie van een groot publiek te veroveren en dat werd nog erger toen Dennis – volstrekt naturel als altijd – bij Jeroen Pauw mocht verhalen over de sterk toegenomen klandizie.
Toen was de beer helemaal los, half journalistiek Nederland stortte zich op Dennis en zijn vader die zijn zoon zo goed mogelijk heeft bijgestaan, in financieel en praktisch opzicht.
Dennis heeft voor een kapitaal (miljoenen!) aan media aandacht gekregen. Als gevolg daarvan komen de klanten tegenwoordig van heinde en verre om Dennis moed in te spreken en aan zijn omzet bij te dragen. Voor zolang het duurt natuurlijk. Misschien heeft Dennis in die tussentijd kans gezien zijn schuld van € 40.000 te delgen. Waarna… hij waarschijnlijk toch weer in de rode cijfers zal belanden.
Want de consumenten zullen niet van heinde en verre blijven toestromen om ‘hun’ winkelier in leven te blijven houden.
Na een tijdje is het nieuwtje eraf en dan gaan ze weer naar de dierenwinkel van Blokker of een andere keten. Of ze bestellen de kattenbakkorrels of hondenbrokken on line, wel zo gemakkelijk.
Precies daar ligt de crux, een winkelier als Dennis kan misschien overleven als zijn verzorgingsgebied hem en zijn winkel trouw blijft, maar hij delft onherroepelijk het onderspit als een discounter en/of het internetwinkelier een deel van zijn klanten bedient.
Tijdelijk mag Dennis zich koesteren in de aandacht van talloze media en in het verlengde daarvan van een grote schare klanten.
Totdat binnenkort de rust is weergekeerd en internet en discounters hun aandeel weer terug hebben gekregen.
Dan is de omzet van Dennis weer gezakt naar een hopelijk hoger niveau dan voor de hype waarin hij terecht gekomen. Dennis moet nu profiteren van de media aandacht en de kracht van de communicatie en hopen dat hij kan overleven als die zon niet langer op hem schijnt.

PS Ik zie de krantenkop al voor me: Dennis, een jaar later, de zorgen zijn terug.